Les også: Dette er funksjonene du ikke visste fantes i Vipps

Vil du ha flere tips?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Følg oss i sosiale medier

Å spise godt = smart

DU HAR KANSKJE HØRT DET GAMLE ORDTAKET: UTEN MAT OG DRIKKE – DUGER HELTEN IKKE! SÅ ENKELT ER DET! MAT OG DRIKKE ER DRIVSTOFFET FOR KROPPEN.

Visste du dette?

Barn og unge vokser, og må stadig hanytt drivstoff til kroppen. Hjernen erkommando-sentralen, og glemmer du å spise, kan hjernen si STOPP til resten av kroppen. Det er dumt å risikere at hjernen gir kroppen rødt kort, ikke sant?

Enten det ble seier, tap eller rekord, såmå kroppen få mat etter at du har gittalt. Sett deg ned kos deg med maten.Tygg godt, spis sakte og nyt at kroppenhar fortjent nye forsyninger av godmat og godt drikke.

Ikke gå tom!

Gå inn i app’en Minkiosk.no om du ønsker å lese mer!

PROTEIN ER KROPPENS BYGGESTEINER

TRENING GIR ØKT BEHOV AV MAT

MAT ER KROPPENS DRIVSTOFF

KARBOHYDRAT ER IDRETTENS NÆRINSSTOFF

MAT ER VIKTIGE NÆRINGSSTOFFER

Spise etterpå

Påfyll fra kiosken

Denne wienerpølsa gir mye mindrefett, og mer protein enn vanlig wiener. Et flott alternativ når du får lyst på pølse i lompe – eller brød!

Prior kyllingwiener

Wienerpølse av kylling har lite fett og mye protein. Den passer bra foridrettsfolk som vil ha en pølse før elleretter trening og kamp.

Gilde Go’ & mager wiener

Lompe eller grovt pølsebrød?

Lompe er bakt med potet og grovt mel, mens grovt pølsebrød har mer fiber enn det vanlige. Begge disse er karbohydrat-mat, som er supert for alle som  trener. Ketchup uten sukker og litt sennep er helt ok!

Vafler med jordbærsyltetøy

Disse vaflene er ekstra næringsrike på grunn av mye egg i røra. Egg gir protein av beste slag for kroppen. Jordbærsyltetøy med lite sukker er flott for alle idrettsfolk.

Smoothie og jus

Smoothie er bra både før og etter trening og kamp! Det gir karbohydrat i form av stivelse, fiber og fruktsukker, og øker energien.

Vann med smak

Viktig å drikke nok og ofte, gjerne førdu blir tørst! Drikk vann hvis du trener en time eller kortere.

Sunn lek!